Wensenlijstje iOS-gebruikers

Updates van Avimap, vragen over het gebruik van apps als ondersteuning bij het tellen, geluidsapparatuur etc

Wensenlijstje iOS-gebruikers

Berichtdoor Han Sloots (JSTS03) » vr dec 21, 2018 1:12 pm

Onder het kopje "Wensenlijstje AVI-map" wordt elders in dit forum gevraagd om aandacht voor een iOS-versie van AVI-map. Omdat iPhone-gebruikers misschien niet zo snel geneigd zijn een Android-gerelateerd onderwerp te volgen, start ik een nieuw topic.

DARN00 schreef:Mijn grootste wens is het maken van de app AviMap voor Apple!
Voor mijn tellingen heb ik speciaal een Android tablet gekocht. Maar nu LiveAtlas van start is gegaan zou het wel heel fijn zijn om via mijn iPhone de waarnemingen door te kunnen geven, zodat ik niet op elke wandeling een tablet mee hoef te nemen.

EBRS04 schreef:Met de eerste zin ben ik het helemaal eens. Al jaren doe ik BMP, maar de invoering achteraf is vaak een kwestie van uren en uren intoetsen.
Leg eens uit wat de moeilijkheid is om een Apple versie van Avimap te maken? Extra kosten? Op z'n minst kun je alle Apple adepts vragen of zij het er voor over hebben om een bijdrage in de kosten te leveren.

Waarneming.nl heeft ook al jaren een iOS-versie van de mobiele app (iObs). Er zijn vele waarnemers met een iPhone. Met de nieuwe telmethode LiveAtlas in het achterhoofd zou de drempel voor deze groep vogelliefhebbers verlaagd en het aantal tellers (sterk) uitgebreid kunnen worden. Ikzelf zwerf wekelijks met mijn partner een dag(deel) te voet en per fiets door Nederland en we zijn altijd alert op vogels en hun geluiden. Na afloop achter de computer kruipen om de waarnemingen in te voeren is onaantrekkelijk. De MUS-tellingen die we al jaren doen, voeren we uiteraard wel via de computer in. Het valt me op dat er altijd aan het eind van de MUS-telperioden en ook later nog een oproep komt van Jan Schoppers om de tellingen in te voeren. Met een mobiele app voor iOS is dat dan misschien niet meer nodig ;).
Ik sta achter de suggestie hiervoor om te onderzoeken of meer mensen bereid zijn om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van een iOS-versie van de verschillende telprojecten zoals BMP, MUS en dergelijke. En ik zou het waarderen als Sovon zich zou inzetten om ook iOS-gebruikers te bedienen.
iPhone-gebruikers laat van je horen!
JSTS03

naam: Han Sloots

Re: Wensenlijstje iOS-gebruikers

Berichtdoor Albert de Jong (AJNG05) » vr jan 25, 2019 3:46 pm

Ha Han,

Een terechte oproep hoor.
Eind december kregen we eindelijk wat financiering rond voor het ontwikkelen van een iOS-versie van Avimap. Dat betekent dat we in 2019 aan de slag gaan met de ontwikkeling ervan. Niet alle projecten zullen meteen in de iOs-versie beschikbaar zijn, want dat kost nu eenmaal flink wat ontwikkelkracht.

Uit een peiling onder 618 vrijwilligers bleek eind 2018 dat 18% daarvan iOS gebruikt. Meer dan 80% heeft Android. We zijn enkele jaren geleden begonnen met Android omdat daar het zwaartepunt ligt en we beperkte capaciteit hebben. Medio 2019 zullen ook alle telprojecten in de Android-versie beschikbaar worden (slaapplaatsenproject ook).
AJNG05

naam: Albert de Jong

Berichtdoor Han van Yperen (HYPN00) » zo maart 10, 2019 10:47 pm

Fijn dat een app voor iOS wordt ontwikkeld! Ik hoop dat de app tijdig beschikbaar komt en vermoed dat die dan tot een flink aantal extra waarnemingen voor de Liveatlas zal leiden. Han van Yperen
HYPN00

naam: Han van Yperen

Berichtdoor Han Sloots (JSTS03) » za apr 06, 2019 10:47 pm

OK. Goed dat er nu geld beschikbaar is gekomen voor de ontwikkeling van iOS-versies van Sovon-apps. Top!
JSTS03

naam: Han Sloots

Berichtdoor Marc de Bont (MBNT02) » do mei 30, 2019 11:11 am

Inmiddels is het bijna juni 2019. Vraag: hoe ver staat het met de IOS-versie?
MBNT02

naam: Marc de Bont

Keer terug naar Techniek