Huiszwaluwen

Verhalen uit het veld, artikelen en verslagen, regionaal prikbord

Huiszwaluwen

Berichtdoor Mieke Pieren-Olijhoek (MPRK01) » wo aug 15, 2018 7:13 pm

Ik volg een kolonie in een vrij nieuwe wijk in Blaricum. Er zijn in totaal 10 nesten. Allemaal zelf gekleid want er is mooie klei vlakbij verkrijgbaar. De eerste twee nesten zijn dankbaar in gebruik genomen door huismussen, haha. In de anderen hebben wel huiszwaluwen gebroed. Er zijn ook nu nog jongen in drie nesten aanwezig. Vorige week nog een ouder met een luierwas uit een kommetje zien komen. Afgelopen dinsdag zit er tot mijn verbazing in datzelfde nest blijkbaar een vrij groot jong, want de ouder voert aan het nest en ik zie een klein stukje snavel van het jong...kan dat in slechts een week tijd?
Ik geniet elke week weer op die plek. Heb ook weer veel geleerd van deze observaties.
Ook leuk om te vertellen, een van de nesten, waarin nog drie jongen zitten heeft ineens een extra gat aan de zijkant. Een van de jongen keek er mooi door naar buiten. Ik vermoed dat er een specht langs is geweest...gelukkig zijn de jongen al groot genoeg.
Nog een paar weken, dan is alles weer voorbij..voor nu nog even doorgaan met genieten.
MPRK01

naam: Mieke Pieren-Olijhoek

Re: Huiszwaluwen

Berichtdoor Erik Mensonides (EMNS01) » do aug 23, 2018 9:33 am

Hoi Mieke,
Leuk verhaal, luierwas....
Ik zie bij mijn kolonie bij Wilp dat jongen uit de 1e leg ook in het nest van de 2e leg komen bezoeken;) Hier vallen er ook gaten in de nesten, door het warme weer is de Zinken dakgoot zo uitgezet dat enkele nesten alleen nog aan de muur hangen en met het onbenullige aanvliegen van de grote jongen met 3 tegelijk breekt er wel eens wat af;) Door de hitte hebben de ouders ook stukken weggehaald voor extra ventilatie;)
Succes met de afronding van jouw onderzoek.
Vr gr Erik
EMNS01

naam: Erik Mensonides

Re: Huiszwaluwen

Berichtdoor Mieke Pieren-Olijhoek (MPRK01) » do sep 06, 2018 9:28 pm

Hallo Erik,

Ik lees nu net je reactie. Leuk dat je zegt dat de ouders ivm de hitte ook extra gaten maken voor de ventilatie. Ik heb me afgevraagd of ze dat doen! Er waren ook nesten met best wel grote ingangen, leek niet helemaal af, maar denk ik ook ivm de hitte.

Hier is inmiddels alles uitgevlogen. Al zijn er elders in de Meent nog steeds wel nesten met, grote, jongen. Ook de til bij de haven heeft nog 3 nesten met jongen!
Groeten, Mieke
MPRK01

naam: Mieke Pieren-Olijhoek

Keer terug naar Veldverhalen