Nestformulier en nestinstructie

Verhalen over je nestonderzoek, vragen over observaties et cetera

Nestformulier en nestinstructie

Berichtdoor Albert de Jong (AJNG05) » wo maart 14, 2018 3:08 pm

Het nestonderzoek kan beginnen. Via deze link https://www.sovon.nl/nl/node/7883 vind je de nestinstructie en het formulier dat je kunt gebruiken bij je nestonderzoek. We werken nog een een fotokaart om de verschillende nestfases te verduidelijken.
AJNG05

naam: Albert de Jong

Re: Nestformulier en nestinstructie

Berichtdoor Peter Grubben (PGBN00) » vr mei 04, 2018 9:29 pm

Ik zie nu nesten waar de huiszwaluwen voor langere tijd op het nest zitten. Ik mis derhalve de broedfase als code. Dus iets tussen E1 en E2 in. Want als ik E1 invul is dat niet de waarheid. Evenmin E2 want zover is het nog niet.
PGBN00

naam: Peter Grubben

Berichtdoor Loes van den Bremer (LBMR00) » ma mei 07, 2018 1:35 pm

Hallo Peter, wanneer de zwaluwen voor langere tijd op het nest zitten dan zou ik dit toch invullen als E2, zie ook wat aan het einde tussen haakjes staat bij deze code: 'eieren bebroed'. Mocht je dit anders zien dan hoor ik het graag. Mogelijk zou je dan kunnen toelichten hoe je hebt waargenomen dat ze nog niet aan het broeden zijn, aangezien de vogels immers langere tijd op het nest zitten? Groeten! Loes
LBMR00

naam: Loes van den Bremer

Berichtdoor Jo Vrehen (JVHN00) » do sep 20, 2018 7:02 pm

Bij het onderzoek mis ik een code die aangeeft dat enkele nesten niet bezet zijn geweest in de gehele periode
van het onderzoek. Bij 2 nesten die niet bezet waren bleek later dat er hangjongeren in af en toe invlogen.
Als de jongen zijn uitgevlogen blijkt dat de jongen nog wel zeker 1 week ( of langer) in hun eigen nest terug keren.
Daarna komt de moeilijkheid of er nog een tweede legsel aankomt.
JVHN00

naam: Jo Vrehen

Berichtdoor Albert de Jong (AJNG05) » vr okt 05, 2018 2:42 pm

Beste Jo,

Als een nest niet bezet blijkt te zijn geweest ,dan hoef je er dus eigenlijk helemaal niets mee, want het is niet bezet geweest. Tot het moment dat blijkt dat het nest niet bezet is geraakt alleen B3 invullen en daarna niets lijkt me oké. Of je laat hem helemaal weg met het invoeren. Beide kan.

Groet,

Albert
AJNG05

naam: Albert de Jong

Keer terug naar Nestonderzoek Jaar van de Huiszwaluw