nestbouw?

Verhalen over je nestonderzoek, vragen over observaties et cetera

nestbouw?

Berichtdoor Jettie van Assendelft (RAST00) » do jun 14, 2018 1:01 pm

In 'mijn' subkolonietje in Doesburg kreeg ik enthousiast bericht van de bewoner dat de eerste zwaluwen gearriveerd waren 22april. Het was prachtig weer en er werd al gekleid. Maar daarna was het enkele weken akelig stil.
Pas vanaf 5mei werd er gebouwd, en nu is er nog steeds een nest waaraan gebouwd wordt terwijl ik ook al een poepzakje heb gezien 3-6 en er 10-6 zelfs grotere jongen zijn die nog niet te zien zijn van buitenaf, maar oudervogels gaan er niet meer helemaal in. Alleen is er een dikke dominante mus die 4 van de 11 nesten geregeld in ploft en er tsjilpt. Nu komen de ouders alleen langs vliegen. Ben benieuwd hoe het volgende week zal zijn... De bewoner houdt het ook in de gaten. Kan ik haar observaties ook opschrijven? het zijn dan niet mijn eigen observaties...
RAST00

naam: Jettie van Assendelft

Re: nestbouw?

Berichtdoor Albert de Jong (AJNG05) » vr jun 15, 2018 9:20 am

Ha Jettie,

Ja, schrijf de observaties van de bewoners ook vooral op! Zeker als het info over een specifiek nest is, kan het je heel erg helpen bij het interpreteren waarom een nest in de bouwfase blijft hangen. Aan het einde van het seizoen kun je al die opmerkingen nog even samenvatten in het opmerkingenveld. Het is op zich niet uitzonderlijk dat er aan nesten wordt gebouwd die vervolgens verlaten worden. De precieze oorzaak blijft vaak onbekend, maar het zouden in dit geval weleens de mussen kunnen zijn.
Dank voor het delen!

Albert de Jong
AJNG05

naam: Albert de Jong

Berichtdoor Vincent Molenaar (VMLR00) » ma jun 25, 2018 6:08 pm

Aan de schuur bij mijn huis zitten op het moment 5 nesten: nest 1, nest 2, nest 3, nest 4 en nest 5 :-)

De nesten 1 en 2 zitten in de nok onder de overstek van het dak, deze nesten zijn al in voorgaande jaren gebruikt.
De nesten 3, 4 en 5 zitten aan de zijkant van de schuur achter de regengoot en zijn nieuw.

Nesten 1 en 2 waren op een gegeven moment duidelijk af: de nesten waren helemaal dicht en er zat in beide nesten een gaatje waar precies 1 huiszwaluw door heen kan, net als voorgaande jaren.

Ik was in de verwachting dat de nesten 3, 4 en 5 op precies dezelfde wijze zouden worden gebouwd. Op het formulier heb ik steeds braaf 'B2' ingevuld ('Nest meer dan de helft af') omdat de ingang naar mijn idee nog erg groot is en vooral te breed. Ik was dan ook verbaasd toen ik eergisteren opeens gepiep uit nest 4 hoorde komen. Gistermiddag zag ik zelfs al 4 van die muppets naast elkaar voor de ingang zitten. Dus ik heb een paar stadia gemist (B3-nest af, E1-eileg en E2-eieren bebroed). Zal ik dit terugrekenen en aanpassen op het formulier?

Voor de duidelijkheid bij deze een paar foto's van de typen ingangen:

SAM_4666_15p.jpg
Huiszwaluwnest met kleine opening: onder overstek in nok.
Nesten 1 (links. Met draadjes tegen een plunderende huismus) en 2 (rechts. Op de foto nog met bewoner, deze is inmiddels met noorderzon vertrokken).
SAM_4666_15p.jpg (140.2 KiB) 82 keer bekeken

SAM_5589_15p.jpg
Huiszwaluwnest met brede opening: onder overstek van zijgevel.
Nesten 3 (rechts) en 4 (links).
SAM_5589_15p.jpg (147.52 KiB) 82 keer bekeken

Er struinen wel heel veel huismussen rond op het erf en ook op de grond onder de nesten. Je zou zeggen dat het daarom niet zo verstandig is zo'n grote ingang te maken. Maar zo'n brede ingang maakt het voeren in ieder geval wel gemakkelijker :-)

Is er iets bekend waarom de zwaluwen een grote of een kleine ingang maken? Is het toeval of heeft dat met het type overstek te maken? (voorgevel in nok vs zijgevel?)
VMLR00

naam: Vincent Molenaar

Berichtdoor Loes van den Bremer (LBMR00) » di jun 26, 2018 2:54 pm

Hoi Vincent, opvallend inderdaad, dat verschil in nestopeningen en erg illustratief die foto's! Heel fijn als je dat voor die nesten met wat grotere opening toch met terugwerkende kracht op het formulier kan aanpassen! Zo zie je maar dat er behoorlijk wat variatie kan zijn. Ik had het er net met Albert over, en wij zijn allebei nog geen literatuur tegen gekomen m.b.t. variatie in nestopeningen, en mogelijke redenen voor verschillen daarin. Als we nog wat tegen komen laten we het weten! Wat je wel vaker ziet is dat de opening in de loop van het broedseizoen weer wat groter wordt / verder afbrokkelt door het frequente in en uitvliegen. groeten! Loes
LBMR00

naam: Loes van den Bremer

Berichtdoor Herma Dijk (HDYK08) » do jun 28, 2018 4:46 pm

Ook hier variatie in nestopening, terwijl alle 6 nesten op een gelijksoortige plaatsen zijn gemaakt. Er zijn zelfs 2 nesten met een nog grotere opening als wat Vincent heeft gefotografeerd. En toch vinden de vogels dat het af is. Volgens mij is het vragen om predatie. Bij 1 nest waar gevoerd werd is het de laatste dagen verdacht stil.
HDYK08

naam: Herma Dijk

Berichtdoor Michèl Gieskens (MGSS03) » wo jul 11, 2018 2:23 pm

Hier ook hetzelfde verschijnsel.
Een deel van de nesten heeft een ronde opening
IMG_2018_07_06_999_147.jpg
IMG_2018_07_06_999_147.jpg (115.2 KiB) 36 keer bekeken

en een ander deel is meer gleufvormig
IMG_2018_07_06_999_165.jpg
IMG_2018_07_06_999_165.jpg (123.04 KiB) 36 keer bekeken
MGSS03