3-tal vragen over MUS (nieuwe teller)

Verhalen en vragen over het Meetnet Urbane Soorten: stadsvogels tellen voor MUS

3-tal vragen over MUS (nieuwe teller)

Berichtdoor Suzanne le Comte (SCME00) » di maart 27, 2018 12:06 pm

Beste allemaal,

Ik begin binnenkort met mijn eerste telronde voor MUS in een druk stuk Rotterdam en ik heb nog een aantal vragen voordat ik begin:

1. Moeten scholeksters die roepend laag door de wijk vliegen en nergens landen meegeteld worden? En zo ja, als ik op het volgende telpunt weer 2 scholekster voorbij zie/hoor vliegen moet ik ze dan weer noteren?
2. Moeten (grote) groepen opgeschrokken vogels die rondjes gaan vliegen meegeteld worden? In mijn telgebied zit veel zware industrie (oa sloperijen). Dit geeft nog wel eens de nodige knallen en herrie, met vogelpaniek als gevolg. Of het voorkomt op de tijdstippen van de tellingen betwijfel ik, maar ik zou het graag willen weten.
3. Waar kan ik de MUS-flyer vinden? Deze staat genoemd in tips voor telling en invoer, maar ik kan hem nergens vinden.

Alvast bedankt! :)
Suzanne
SCME00

naam: Suzanne le Comte

Re: 3-tal vragen over MUS (nieuwe teller)

Berichtdoor Jan Schoppers (JSPS00) » di apr 03, 2018 10:37 pm

Hallo Suzanne,

1. laag vliegende scholeksters meetellen. Heb je het vermoeden dat het op twee punten om dezelfde gaat dan 1x meetellen.
2. als ze op de grond zaten dan meetellen.
3. Hij stond op de MUS-pagina, nu te vinden op https://www.sovon.nl/sites/default/file ... 0kopie.pdf

veel succes en groet,
Jan Schoppers
JSPS00

naam: Jan Schoppers

Re: 3-tal vragen over MUS (nieuwe teller)

Berichtdoor Suzanne le Comte (SCME00) » wo apr 04, 2018 8:10 am

Bedankt voor de antwoorden!
SCME00

naam: Suzanne le Comte

Keer terug naar MUS