Verwijderen eierschalen

Verhalen over je nestonderzoek, vragen over observaties et cetera

Verwijderen eierschalen

Berichtdoor Michèl Gieskens (MGSS03) » za aug 11, 2018 4:48 pm

Bij het bekijken van de videobeelden van afgelopen vrijdag zag ik dat bij een van de nog bezette nesten (2de leg) iets kleins wittig van kleur naar buiten werd gegooid.
Aangezien volgens mijn berekening de jongen inmiddels ook uit het ei zouden moeten komen, vroeg ik me af of het soms een stukje van de eierschaal kon zijn.
Poepzakjes worden de eerste tijd door de ouders weg gebracht, maar wat gebeurt er met de eierschalen?
Mogelijk is het wat anders geweest. Dat valt uit de beelden niet goed op te maken.
Bijlagen
Huiszwaluw-20180810.JPG
Huiszwaluw-20180810.JPG (61.77 KiB) 1419 keer bekeken
MGSS03

naam: Michèl Gieskens

Re: Verwijderen eierschalen

Berichtdoor Albert de Jong (AJNG05) » ma aug 13, 2018 11:14 am

Ha Michel,
Herkenbare vraag. De meeste eierdopjes die ik vond waren groter dan het witte dat ik op jouw foto zie. Het gaat vaak om eihelften die recht onder het uitgekomen nest liggen. Ik heb gezien dat oudervogels poepzakjes ook weleens meteen buiten het nest droppen in plaats van dat ze er mee wegvliegen.
In beide gevallen is het natuurlijk wel een aanwijzing voor aanwezigheid van jongen! N1
AJNG05

naam: Albert de Jong

Re: Verwijderen eierschalen

Berichtdoor Michèl Gieskens (MGSS03) » wo aug 15, 2018 9:31 pm

Dit was vorige week de enige activiteit die op N1 zou kunnen wijzen. Het zeer sporadische in en uit vliegen zou beter passen voor E2.
N1 klopt wel weer beter met de berekeningen. De 2 weken ervoor had ik E2 staan, en daarvoor al 2x E1 (waarvan de eerste met ?).
Nu nog hopen dat alles verder goed gaat, want van de 3 nesten die de 2de ronde waren in gegaan, was er al eentje letterlijk afgevallen. Niet door de hitte, maar door de harde regenbuien die erna kwamen. Het gat is nog net te zien linksonder op de foto. (E2 => C3 :-( )
MGSS03

naam: Michèl Gieskens

Keer terug naar Nestonderzoek Jaar van de Huiszwaluw