Het is stil in de kolonie :-(

Verhalen over je nestonderzoek, vragen over observaties et cetera

Het is stil in de kolonie :-(

Berichtdoor Vincent Molenaar (VMLR00) » zo jul 22, 2018 11:21 am

Er is hier aardig wat huiswaluw-activiteit geweest maar erg succesvol was het tot nu toe niet: 5 nesten waarvan slechts 2 hebben geresulteerd in nageslacht. De laatste kuikens zijn een paar dagen terug uitgevlogen en nu is het stil :( Ik heb gisteravond de nesten in de gaten gehouden en geen zwaluwen het nest in zien gaan. Toen het donker was heb ik nog even gecontroleerd of ze er echt niet in zaten. Natuurlijk niet door in het nest te kijken maar door de zwaluwgeluiden uit de vogelgids te laten horen. Daar reageren ze op als ze in het nest zitten, ook als het al donker is. Ze gaan dan ook geluidjes maken. Maar nu bleef het stil…

Twee van de verlaten nesten zijn laatst opnieuw betrokken door een stelletje. Het ene stelletje is na veel ‘gevechten bij de ingang’ en een invasie van de puberende buurtkuikens toch weer vertrokken. Het andere stelletje heeft het door hun betrokken nest leeg gemaakt door de oude eieren van de vorige bewoners er uit te gooien. Ze wilden kennelijk zelf gaan broeden. Wederom ook bij hun vele gevechten bij de ingang. Of het door de gevechten is gekomen weet ik niet maar dat nest is een paar dagen terug naar beneden gestort. Het stelletje heeft nog een poosje op de ramplocatie gebivakkeerd maar is de dag er op alsnog vertrokken. Het neergestorte nest is gebouwd tegen een nest dat ook alweer tijden verlaten is. Je zou zeggen dat ze daar zo in zouden kunnen trekken. Het vreemde is dat ze die links laten liggen terwijl ze er met hun neus (snavels) bovenop zaten.

1.jpg
Stelletje bivakkeert in restant nest
1.jpg (148.54 KiB) 1072 keer bekeken

Nu is het hier dus stil, hoewel, vanochtend vroeg zag ik een stelletje huiszwaluwen met interesse rond de lege nesten vliegen. Ze hebben zelfs een keer bij één nest door de ingang naar binnen geloerd dus wie weet...

Over het laten horen van vogelgeluiden: dit is een trucje waar ik vorig jaar achter gekomen ben. Ik weet niet of het verstandig is dit regelmatig te doen, wat vinden de deskundigen hier van?
De geluiden vind je overigens hier: Vogelgids - Huiszwaluw

Nog een vraag aan de deskundigen: Bij het eerste nest dat uit vloog heb ik de kuikens nog een poos rond het nest zien hangen. Bij het 2e nest lijkt het er op dat ze in één keer allemaal weg zijn. Is het normaal dat alle vogels in één keer weg zijn? Ik had verwacht dat ze het nest nog wel een poosje zouden gebruiken om te overnachten.
VMLR00

naam: Vincent Molenaar

Re: Het is stil in de kolonie :-(

Berichtdoor Albert de Jong (AJNG05) » di jul 24, 2018 2:45 pm

Beste Vincent,

Weer bedankt voor je interessante bericht, waaruit weer blijkt dat je heel goed kijkt. Dat de resultaten minder zijn is dan jammer, maar dat gedegen vastleggen is ook een kunst. En die versta je. Ik hoop natuurlijk wel - al is het maar vanwege het plezier dat het geeft- dat er nog een tweede broedsel komt. Dat kan nu nog prima hoor.

Wat betreft het geluid: mooi trucje is dat. Ik denk dat het kan helpen om nesten waarbij je twijfelt aan de bezetting even te checken. Hier vind je wat algemene vuistregels over gebruik van geluid: https://www.sovon.nl/nl/afspelengeluiden. Wat betreft huiszwaluwen heb ik geen ervaring, maar ik zou zeggen: heel even (hooguit een 15 seconden) afspelen zal het broedritme nauwelijks verstoren. En op een natuurlijk, liever iets te zacht dan te hard, volume. En dit dan misschien een paar keer in een halfuur herhalen, indien nodig. Het is helemaal goed als je ook bijhoudt wat je precies doet en of dit reactie oplevert en zo ja, wat voor een reactie. Misschien levert het een bruikbare methode op...

Dat hangjongeren bij het ene nest terugkeren en bij het andere nest wegblijven, daar is bij mijn weten geen onderzoek naar gedaan. Van Oeverzwaluwen weet ik dat uitgevlogen jongen ook gerust in en bij nestgangen in een soms kilometers verderop gelegen kolonie kunnen opduiken. Wat de keuze tussen definitief vertrek/nog even blijven bepaalt, is op zichzelf onderzoek waard (maar ook lastig!) In elk geval een interessante observatie.
AJNG05

naam: Albert de Jong

Keer terug naar Nestonderzoek Jaar van de Huiszwaluw