Gierzwaluwen bezoeken kolonie

Verhalen over je nestonderzoek, vragen over observaties et cetera

Gierzwaluwen bezoeken kolonie

Berichtdoor Michèl Gieskens (MGSS03) » vr jul 20, 2018 5:39 pm

Vandaag kreeg de "mijn" kolonie opeens bezoek van 2 gierzwaluwen. Dat op zich was niet zo heel erg verrassend. De afgelopen weken kwamen er al regelmatig gierzwaluwen langs "scheuren".
Maar deze 2 leken belangstelling te hebben voor de huiszwaluwnesten. Hetgeen door de huiszwaluwen niet erg op prijs werd gesteld; ze werden meteen verjaagd.
Is zoiets vaker waargenomen? En bestaat er een mogelijke verklaring voor?
Naar mijn weten eten Gierzwaluwen alleen insecten en dergelijke (en geen andere vogelsoorten) en is het voor hun al erg laat in het seizoen om nog een nest te kraken. Is mij ook niks van bekend.

Goed kijken, er staan er 2 op de foto + de huiszwaluw: Alles lijkt over elkaar heen te buitelen.
Afbeelding
MGSS03

naam: Michèl Gieskens

Re: Gierzwaluwen bezoeken kolonie

Berichtdoor Michèl Gieskens (MGSS03) » zo jul 22, 2018 12:10 pm

Inmiddels ook de videobeelden bekeken en verwerkt. Helaas zonder geluid; de batterij van de microfoon bleek leeg
Filmfragment op Youtube: https://youtu.be/7smb4SNkXJA
MGSS03

Berichtdoor Loes van den Bremer (LBMR00) » di jul 24, 2018 10:55 am

Hoi Michel, mooie foto en leuk om dat filmpje te zien! Je bent niet de enige die dit waar heeft genomen, we hebben in ieder geval al van twee nestonderzoekers gehoord dat er gierzwaluwen bij huiszwaluwnesten kwamen kijken en dat deze vervolgens werden weggejaagd door de huiszwaluwen. Het is mij ook niet bekend dat een gierzwaluw ooit een nest van een huiszwaluw heeft ingepikt, waarschijnlijk zijn deze ook te klein voor gierzwaluwen. En zoals je zelf ook zegt, het is al laat, de gierzwaluwen zijn deels alweer aan het vertrekken. Predatie lijkt me ook niet aannemelijk, gierzwaluwen leven echt van vliegende insecten. Mogelijk zijn het gewoon nieuwsgierige gierzwaluwen? groeten! Loes
LBMR00

naam: Loes van den Bremer

Berichtdoor Gert Ottens (GOTS00) » do jul 26, 2018 2:05 pm

Mooie beelden inderdaad! Vooral van (ongepaarde) gierzwaluwen die nog niet aan het broedproces deelnemen is bekend dat ze dit doen.
Meestal proberen ze aan te klampen bij bezette gierzwaluwnestingangen, maar soms ook bij nestkasten voor huismussen en dus bij huiszwaluwnesten.
Of ze dan op zoek zijn naar nestplekken voor later?
GOTS00

naam: Gert Ottens

Berichtdoor Michèl Gieskens (MGSS03) » do jul 26, 2018 5:16 pm

Bedankt voor de reacties Loes en Gert.
Ik begrijp hieruit dat het een verschijnsel is dat kennelijk wel vaker voorkomt, maar het waarom is nog een mysterie.
Je blijft je verwonderen ;)
MGSS03

Keer terug naar Nestonderzoek Jaar van de Huiszwaluw