Gevechten bij de ingang

Verhalen over je nestonderzoek, vragen over observaties et cetera

Gevechten bij de ingang

Berichtdoor Vincent Molenaar (VMLR00) » di jun 26, 2018 10:36 pm

Op het formulier wordt onder code ‘E2’ gesproken over ‘geen gevechten bij de ingang’. Die gevechten heb ik inderdaad in een eerder neststadium wel gezien. Dat ging er vrij heftig aan toe. Een paar keer zag ik hoe een huiszwaluw probeerde te vluchten uit een nest. Hij/zij werd echter bij de staart vast gehouden door de zwaluw waarvoor hij/zij op de vlucht was. Dan bungelde die zwaluw even hevig tsjirpend uit de nestopening en dat zag er erg oncomfortabel uit. Dit heb ik een paar keer gezien.

Het gebeurde bij dit nest waar ik twee dagen terug ook over schreef:
SAM_4666_15p.jpg
SAM_4666_15p.jpg (140.2 KiB) 1951 keer bekeken

...en het rare is dat al die gevechten voor niets lijken te zijn geweest want uiteindelijk is het stel dat heeft gewonnen met de noorderzon vertrokken...

Maar over die gevechten:
Is ook bekend wat ze dan aan het doen zijn? Is het bijvoorbeeld mogelijk dat een zwaluwstelletje een nest heeft gebouwd en dat dit nest kort daarna wordt veroverd door een ander huiszwaluwstelletje?
VMLR00

naam: Vincent Molenaar

Re: Gevechten bij de ingang

Berichtdoor Albert de Jong (AJNG05) » do jun 28, 2018 8:20 pm

Ha Vincent,

De meest voor de hand liggende uitleg voor de gevechten is dat er net voor en tijdens de eileg mannetjes zijn die graag even aanpappen met een buurvrouw. Wist je dat 1 op de 4 eieren in een nest van een huiszwaluw bevrucht is door een ander mannetje dan die de broedzorg doet? Gevechten in de nestopening zijn vermoedelijk dus mannetjes die concurreren om het vrouwtje. Vandaar dat dit meestal in de eilegfase te zien is. Lees ook het hoofdstuk 'De buurman heeft het gedaan' in het boekje Zwaluwen van Gaast van Theunis Piersma.

Maar nestconcurrentie is niet helemaal uit te sluiten, denk ik. Dat suggereer je zelf ook al als mogelijke verklaring.
AJNG05

naam: Albert de Jong

Berichtdoor Vincent Molenaar (VMLR00) » do jun 28, 2018 8:34 pm

AJNG05 schreef:Ha Vincent,

De meest voor de hand liggende uitleg voor de gevechten is dat er net voor en tijdens de eileg mannetjes zijn die graag even aanpappen met een buurvrouw. Wist je dat 1 op de 4 eieren in een nest van een huiszwaluw bevrucht is door een ander mannetje dan die de broedzorg doet? Gevechten in de nestopening zijn vermoedelijk dus mannetjes die concurreren om het vrouwtje. Vandaar dat dit meestal in de eilegfase te zien is. Lees ook het hoofdstuk 'De buurman heeft het gedaan' in het boekje Zwaluwen van Gaast van Theunis Piersma.

Maar nestconcurrentie is niet helemaal uit te sluiten, denk ik. Dat suggereer je zelf ook al als mogelijke verklaring.

Dat van die buurman dat wist ik nog niet, interessante info! :-)
Het boek klinkt als een leuke tip. Ik ga dat boek even opzoeken!

Tja en nestconcurrentie. Ik heb geen idee wat ze precies uitspoken want ik kan ze niet uit elkaar houden :( Alleen de kuikens kan ik als groep onderscheiden van de volwassenen maar verder heb ik nog geen manier gevonden om individuen te onderscheiden of zelfs maar het onderscheid tussen mannetjes en vrouwtjes. Is daar trouwens een makkelijke manier voor? Of kan dat alleen met ringen?
VMLR00

Berichtdoor Albert de Jong (AJNG05) » vr jun 29, 2018 11:16 am

Als ik zo je vragen lees, dan is het boekje een enorme aanrader. Daarin lees je heel veel over wat er allemaal bij de kolonie gebeurt, vanuit een wetenschappelijke blik maar erg vlot geschreven. In één avond lees je het uit.
Linkje naar webshop: https://www.sovon.nl/nl/webwinkel/de-zwaluwen-van-gaast

Man en vrouw zijn op het oog inderdaad niet te onderscheiden. Op afstand zou je ze alleen uit elkaar kunnen houden als je ze voorziet van een combinatie van kleurringen (strijkkraaltjes). Piersma heeft dat ook een tijdje gedaan.
AJNG05

Berichtdoor Vincent Molenaar (VMLR00) » zo jul 01, 2018 7:07 pm

AJNG05 schreef:Als ik zo je vragen lees, dan is het boekje een enorme aanrader. Daarin lees je heel veel over wat er allemaal bij de kolonie gebeurt, vanuit een wetenschappelijke blik maar erg vlot geschreven. In één avond lees je het uit.

Bedankt voor de tip! Ik heb hem besteld en inmiddels al binnen. Erg leuk, interessant en goed te lezen boek!
VMLR00

Berichtdoor Vincent Molenaar (VMLR00) » ma jul 02, 2018 7:10 pm

AJNG05 schreef:De meest voor de hand liggende uitleg voor de gevechten is dat er net voor en tijdens de eileg mannetjes zijn die graag even aanpappen met een buurvrouw. Wist je dat 1 op de 4 eieren in een nest van een huiszwaluw bevrucht is door een ander mannetje dan die de broedzorg doet? Gevechten in de nestopening zijn vermoedelijk dus mannetjes die concurreren om het vrouwtje. Vandaar dat dit meestal in de eilegfase te zien is. (...).

Eén van de nieuwe (bouwjaar 2018) nesten aan mijn schuur leek alweer enige tijd verlaten. Maar sinds een week zie ik er heel af en toe een zwaluw in- of uitvliegen. Gisteravond net na zonsondergang was ik er getuige van dat een zwaluw hardhandig het nest werd uitgezet. De complete vogel bungelde enige tijd met de vleugels gespreid onder het nest, vastgehouden door de soortgenoot ín het nest.

Als ik je verhaal goed begrijp is de kans dus groot dat hier nu, of zeer binnenkort, eieren worden gelegd. Misschien dat dit nest dus toch nog kuikens zullen verschijnen, ik ben benieuwd!
VMLR00

Berichtdoor Albert de Jong (AJNG05) » di jul 03, 2018 7:40 pm

Ha Vincent,

Dat is inderdaad de tijd van net voor en tijdens de eilegfase: de 'vruchtbare vrouwtjestijd'. Ik noteer die als E1. Inderdaad grote kans dat daar alsnog gebroed gaat worden. In mijn kolonie momenteel drie van zulke E1'tjes.
AJNG05

Keer terug naar Nestonderzoek Jaar van de Huiszwaluw