Tweede legsel

Verhalen over je nestonderzoek, vragen over observaties et cetera

Tweede legsel

Berichtdoor Marco Glastra (MGSA00) » zo jun 24, 2018 10:15 pm

Weet iemand hoeveel tijd er zit tussen het uitvliegen van de jongen en de start van het tweede legsel?
Bij ons is op 17 juni een nest uitgevlogen en tijdens de observatie op 23 juni bezochten beide ouders weer regelmatig het nest en bleven ook lang binnen.
Ik kan natuurlijk straks ook terug redeneren, maar als hier meer over bekend is hoor ik het graag.

Groet, Marco
MGSA00

naam: Marco Glastra

Re: Tweede legsel

Berichtdoor Loes van den Bremer (LBMR00) » ma jun 25, 2018 1:29 pm

Hallo Marco, goede vraag, ik heb het even nagevraagd bij de ervaringsdeskundige Theunis Piersma. Hij zegt het volgende: 'Dat begin van dat tweede broedsel kan een geleidelijke overgang vormen, er zit niet meer dan 2 weken tussen denk ik en ik heb ook het vermoeden dat de jongen uit het eerste legsel vaak iig nog komen slapen als er op het tweede legsel wordt gebroed. Daarbij heb ik dus ook meerdere keren gezien dat jonge vogels kuikens in de tweede legsels komen voeren, en met kleurringen heb ik kunnen aantonen dat het inderdaad jongen van de eerste leg waren'. In de bijlage heb ik ook even het artikel van Theunis gedaan, wat hij in 2013 in ARDEA heeft gepubliceerd over de timing en nest selectie van huiszwaluwen. In figuur 2 staat mooi de timing van de verschillende fasen, met daarin ook het voorkomen van grote jongen in de tweede legsels. groeten! Loes

LBMR00

naam: Loes van den Bremer

Keer terug naar Nestonderzoek Jaar van de Huiszwaluw