predatie

Verhalen over je nestonderzoek, vragen over observaties et cetera

predatie

Berichtdoor Peter Grubben (PGBN00) » do jun 07, 2018 12:11 pm

Ik zag vanochtend twee kauwen die als een specht voor de nestopening hingen. Ik schrok. Ja, nu ik meer tijd neem voor observatie zie ik deze dingen. Alles was in rep en roer. Zelfs de oudervogels op het nest gaan van het nest af om die kauwen aan te vallen. De kauwen schrikken wel maar trekken gewoon hun eigen plan. Ik ben benieuwd (lees: ik vrees) naar het vervolg en hoor graag andere ervaringen.
PGBN00

naam: Peter Grubben

Re: predatie

Berichtdoor Loes van den Bremer (LBMR00) » zo jun 10, 2018 9:31 pm

Hoi Peter, ik heb het zelf nooit gezien, maar heb wel gehoord van iemand die had gezien dat kauwen van onderaf nesten van huiszwaluwen kapot maakten (met neem ik aan als doel op eieren/jongen te prederen). Ook hoorde ik van een huiszwaluwteller in Arnhem dat daar nesten door gaaien zijn gepredeerd. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat bij jouw kolonie, en ook naar het horen van andere ervaringen op dit vlak!
LBMR00

naam: Loes van den Bremer

Berichtdoor Vincent Molenaar (VMLR00) » za jun 23, 2018 12:51 pm

Aan mijn schuur zaten vorig jaar 2 nesten naast elkaar. Deze zijn toen beiden kapot gemaakt door een onbekend wezen (ik was er niet bij toen het gebeurde). Eén nest was daarna niet meer bruikbaar en het betreffende zwaluwenpaar is vertrokken. In het andere nest zaten al kuikens. Dit nest was minder beschadigd. De ouders hebben de kuikens gelukkig verder groot kunnen brengen en uiteindelijk zijn ze uitgevlogen.

Mijn verdenking ging direct uit naar de kraaien die op dat moment 30m verderop een nest hadden. Hoewel het mij voor een grote vogel als een kraai lastig lijkt om een nest die onder een overstek hangt te bereiken en kapot te maken. Er hangt echter ook regelmatig een grote bonte specht rond in de oude es tegenover het nest. Op Youtube zag ik het onderstaande filmpje. Ik denk nu dat het waarschijnlijker is dat de specht het gedaan heeft:
https://www.youtube.com/watch?v=UQf6wh2LG5g

Kortom:
Misschien dat spechten ook tot de aanvallers van huiszwaluwnesten behoren? Ze eten sowieso de kuikens van pimpelmezen, dus waarom geen zwaluwkuikens?
VMLR00

naam: Vincent Molenaar

Berichtdoor Loes van den Bremer (LBMR00) » ma jun 25, 2018 1:31 pm

Hoi Vincent, mooi om dit filmpje te zien, nou ja, mooi, interessant in ieder geval, niet zo mooi voor de zwaluwen... Maar het lijkt me dus zeker waarschijnlijk dat spechten ook op huiszwaluw nesten kunnen prederen! Je kan het niet helemaal goed zien op het filmpje, maar het lijkt wel of hij ook een jong naar binnen werkt. groeten! Loes
LBMR00

naam: Loes van den Bremer

Berichtdoor Jan Schoppers (JSPS00) » vr jun 29, 2018 10:35 am

ik heb dat zelf ook nog nooit gezien maar wel van een boer bij kolonie die ik tel dat een torenvalk jongen uit het nest pakt.
JSPS00

naam: Jan Schoppers

Berichtdoor Vincent Molenaar (VMLR00) » zo jul 01, 2018 7:04 pm

Eksters hebben ook huiszwaluwjonkies op het menu staan.
Onderstaand filmpje kwam ik tegen op Vimeo:

https://vimeo.com/5743844#t=14s

Aanvulling: na een paar keer kijken denk ik eerder dat het om een volwassen huiszwaluw gaat...
VMLR00

naam: Vincent Molenaar

Berichtdoor Jettie van Assendelft (RAST00) » zo aug 19, 2018 5:22 pm

Ik heb vorig jaar in een steenuilenkast 5 boerenzwaluwkuikens aangetroffen...
Ze hadden er een voorraad van aangelegd.
RAST00

naam: Jettie van Assendelft

Keer terug naar Nestonderzoek Jaar van de Huiszwaluw