‘Die glurende vogelaars vind ik maar niks’ (eerste bezoek)

Verhalen over je nestonderzoek, vragen over observaties et cetera

‘Die glurende vogelaars vind ik maar niks’ (eerste bezoek)

Berichtdoor Albert de Jong (AJNG05) » ma apr 30, 2018 1:11 pm

Op de avond van Koningsdag rijd ik langs een prachtige huiszwaluwkolonie in de Biesbosch. De bewoners van deze huizen langs de dijk zijn duidelijk fans. Aan twee woningen zijn flink wat kunstnesten bevestigd. Sinds het eerste teljaar, 1990, varieerde het aantal bezette nesten hier tussen de 5 en de 50.

Ik besluit even een kijkje te nemen. Want zo’n mooie kolonie is in de nabijheid van mijn stad Utrecht niet te vinden. Eén van de bewoners staat op het achterpad en ik steek mijn hand op en roep: ‘even naar de zwaluwen kijken hoor’. Al snel staat de vrouw bij me. ‘Die glurende vogelaars vind ik maar niks’, is het eerste wat ze zegt.

Het kost me enig gepraat om haar ervan te overtuigen dat ik niet naar binnen gluur, maar alleen geïnteresseerd ben in de zwaluwnesten. Die vindt ze gelukkig net zo interessant als ik. Ze houdt al jaren de datum bij waarop de eerste Huiszwaluw arriveert. Ik overhandig haar de brochure Huiszwaluw zoekt (onder)dak en vraag of ik zo af en toe naar de nesten mag komen kijken. Gelukkig mag dat.

Helaas ligt deze kolonie op ruim een half uur rijden van mijn huis en kom ik er niet wekelijks. Toch wil ik genoeg bezoeken gaan brengen om te kijken in hoeveel nesten er een tweede legsel komt voor het nestonderzoek van het Jaar van de Huiszwaluw. Ik vermoed dat dit aandeel best hoog kan zijn, omdat ik denk dat het voedselaanbod wel aardig gunstig is bij de kolonie. Er ligt een stuk moeras tegenaan, waar waarschijnlijkbest veel insecten boven vliegen.

Wat opviel bij het intekenen van de beginsituatie is dat zo’n beetje alle kleinesten van vorig jaar nog helemaal intact zijn. Ze hangen dan ook beschut onder de dakgoot. Misschien is de lokale klei ook goed? Welke nesten worden er als eerste bezet? En komen er nog nieuwe bij dit seizoen? We gaan het zien!
Bijlagen
KolonieKievitswaard_Werkendam_2742018_AlbertdeJong.jpg
KolonieKievitswaard_Werkendam_2742018_AlbertdeJong.jpg (1.93 MiB) 1436 keer bekeken
AJNG05

naam: Albert de Jong

Keer terug naar Nestonderzoek Jaar van de Huiszwaluw