nestkeuze

Verhalen over je nestonderzoek, vragen over observaties et cetera

nestkeuze

Berichtdoor Bert Zijlstra (BZLA00) » za apr 14, 2018 3:12 pm

Ook ik ga komende tijd nesten volgen van de huiszwaluw. Ik zit alleen even met de vraag of je op voorhand al een keuze maakt welke nesten je gaat volgen of dat je de keuze maakt wanneer de nesten in gebruik worden genomen? In het eerste geval heb je dus de kans dat het nest helemaal niet gebruikt gaat worden.
BZLA00

naam: Bert Zijlstra

Re: nestkeuze

Berichtdoor Loes van den Bremer (LBMR00) » di apr 17, 2018 10:08 am

Hallo Bert, mooi dat je mee doet en goede vraag! Je maakt niet op voorhand al de keuze welke nesten je gaat volgen. Je begint pas met het volgen van een nest zodra er activiteit plaatsvindt en het nest dus in gebruik wordt genomen. Of wanneer er wordt begonnen met een nieuw nest. Bij het eerste bezoek leg je wel de uitgangssituatie vast, dus hoeveel resten van nesten / kunstnesten tref je bij de start aan. Dit noteer je op de voorkant van het formulier, onder 'aanbod nesten', te vinden onder 'basisgegevens locatie'. Het maken van een schets kan helpen bij het houden van het overzicht welke nesten je volgt. Je kan de nummering van de nesten (1 t/m 10) op de achterkant van het formulier ook aanpassen, stel dat je besluit om nest nr. 2, 5, 8, 10 en 12 te gaan volgen. Hopelijk helpt dit, en laat het anders maar weten! Succes en groeten, Loes
LBMR00

naam: Loes van den Bremer

Berichtdoor Peter Grubben (PGBN00) » vr mei 04, 2018 9:26 pm

Ik heb te maken met één huis met zeven nesten. Deze zijn af tot minder dan de helft af. In het laatste geval betreft het een oud nest van het vorig jaar. Ik houd gewoon alle nesten in de gaten. En dus ook het nest waar ik nu niets heb geconstateerd. Ik noteer gewoon per week de ontwikkkelingen. Het kan zo zijn dat het oude nest oud blijft. Moet ik dit nest ook bijhouden op het onlineformulier. Dit blijft naw B1. Of moet ik dit nest verder niet meer invullen.
PGBN00

naam: Peter Grubben

Berichtdoor Loes van den Bremer (LBMR00) » ma mei 07, 2018 1:40 pm

Wanneer een oud nest oud blijft, en er dus geen activiteit van zwaluwen bij dit nest heeft plaatsgevonden, dan hoeft dit nest niet te worden ingevuld op het online formulier. Via de ingevulde gegevens bij 'basisgegevens locatie' weten we wat het aanbod aan nesten is geweest bij de start. Hier staat dus informatie over de 7 oude nesten die je bij de start aantrof. Je gaat een nest daadwerkelijk volgen wanneer er wat gebeurt, en er dus metingen over het broedsucces kunnen worden gedaan.
LBMR00

naam: Loes van den Bremer

Berichtdoor Erik Mensonides (EMNS01) » ma mei 07, 2018 10:34 pm

Ik ben nu ook officieel gaan tellen en hield de populatie op de Yperenberg al een maandje in de gaten... Leuk al die aaneengeklitte nestkommetjes.. Met de 3 excursies in de vogelweek, sta ik met de groepen stil bij de Boerderij om de mensen te inspireren, Leuk!
Vr gr Erik
EMNS01

naam: Erik Mensonides

Keer terug naar Nestonderzoek Jaar van de Huiszwaluw