Huiszwaluwen

Verhalen over je nestonderzoek, vragen over observaties et cetera

Huiszwaluwen

Berichtdoor Nico Schaafstra (NSFA00) » do jun 06, 2019 12:15 pm

Hallo
Het is inmiddels weer 1,5 maand geleden dat de 1 ste huisjes hier aanwezig zijn precies 21-4-2019 beiden weer in het nest op de hoek.
het was een drukte van belang veel gevechten om een nest waardoor de vroeg paartjes die eitjes hadden problemen hadden 3 x kapotte eitjes onde de nesten 25-5-19.Jammer genoeg vond ik ook een adulte vogel met een groot gat in zijn kopje ik heb hem mee naar binnen genomen waar hij toch na 10 min is dood gegaan mogelijk predatie van huismussen ( het nadeel van veel mussenkasten plaatsen ) .
Gisteen nog 2 juvenielen gevonden (mummies) lagen op de ligusterheg erboven hadden ze het nest schoongemaakt.Ik weet niet of er mensen zijn die ook kunstnesten hebben hangen en of deze ieder jaar worden schoon gemaakt. De natuurlijke nesten deze worden ook niet schoon gehouden.
Op het einde van het seizoen maak ik ze toch zelf schoon wel een beetje moeilijk ben 74 j en op een ladder beetj trikkie.
Voor iedere kolonie teller en vogellaar een sucses vol vogelseizoen met leuke belevenissen.

MVG
Nico Schaafstra
NSFA00

naam: Nico Schaafstra

Re: Huiszwaluwen

Berichtdoor Albert de Jong (AJNG05) » ma jun 24, 2019 2:02 pm

Kijk maar uit op die ladder, Nico!
Over het wel/nier schoonmaken van de nesten: dat laten we graag aan de bewoner over. Het is niet per se nodig. Huiszwaluwen maken inderdaad ook weleens zelf het nest schoon. Zie ook: https://twitter.com/DeJongAlbert/status/1086338945800114176
AJNG05

naam: Albert de Jong

Keer terug naar Nestonderzoek Jaar van de Huiszwaluw