Broedsucces?

Vragen, opmerkingen en belangrijke wijzigingen over tellingen voor de meetnetten van Sovon

Broedsucces?

Berichtdoor Reineke Mom (RMOM00) » vr mei 17, 2019 5:24 pm

In het kader van Nestkaart-light heb ik onder andere een meerkoet-nest geteld. Bij één bezoek waren er twee jongen nog (ik schat een paar dagen oud gezien hun omvang en kleur), een week later was er nog maar één jong over. Een paar dagen later was ook deze niet meer aanwezig. Wat moet ik nu invullen? Is dit nest succesvol of mislukt door vroegtijdige dood van de jongen? Vanaf welk stadium in de groei is een nest van nestvlieders als succes aan te merken? Hoor het graag, bedankt alvast!
RMOM00

naam: Reineke Mom

Re: Broedsucces?

Berichtdoor Albert de Jong (AJNG05) » ma mei 27, 2019 5:00 pm

Ha Reineke,

Goede vraag! Na anderhalve week kunnen meerkoeten al wel met hun ouders mee op stap gaan. Vaak blijven ze nog wel in de buurt van het nest. Het is dus raadzaam om de betreffende sloot of plas dan nog even af te zoeken naar de vogels. Mogelijk zie je ze dan rondzwemmen.

Zag je bij dit nest wél een adult, maar echt geen jong meer, zou ik er de code 'nest mislukt' aan geven. Maar zie je zowel oudervogels als jong niet meer, dan kies ik in dit geval voor 'Nest succesvol, minstens 1 uitgevlogen'. Dan is de kans namelijk groot dat ze buiten je blikveld zijn.

Albert de Jong
AJNG05

naam: Albert de Jong

Keer terug naar Tellingen